Kortfattat på svenska

Lärarutbildning

Käsi lepää polvella gyan mudrassa

Vill fördjupa dig i yogan för din egen skull, få redskapen till att lära ut, lära dig massor om yogan och dess tekniker, eller återupptäcka dig själv och din sanna potential?

Suomen kundaliinijoogayhdistys tillhandahåller information kring aktuella utbildningar i Finland, du hittar dem här. Vill du gå din utbildning på svenska har du möjlighet att göra det from. hösten 2023 i Vasa. Frågor och intresse kan redan nu mailas till: nina [at] kundaliniyogainstitutet.se Suomen kundaliinijoogayhdistys kan bevilja ett stipendium på 300 euro för lärarutbildning Level 1. Primärt kriterium för beviljande av stipendium är sökandes ekonomiska situation. Utbildningen måste vara godkänd av KRI och utbildningens arrangör behöver ansluta samtliga deltagare till Suomen kundaliinijoogayhdistys. Närmare information om stipendiet fås via e-post till: skjyinfo[at]gmail.com

”Sat Nam och hälsningar från Österbotten!

Sedan hösten 2015 utbildar Kundaliniyoga Institutet yogalärare i Vasa. Det är den enda yogalärarutbildningen på svenska i Finland. Hösten 2023 startar vi nästa gång! Utbildningen till yogalärare är tvåårig – första året är fokus helt på dig själv och din fördjupning, medan andra året leder till lärarcertifiering enligt KRI och Yoga Alliance. Vi på Kundaliniyoga Institutet tror att sann förändring i våra liv kräver en insats av oss och vi behöver ge oss själva utrymme att i lugn och ro skapa en skönare tillvaro. Allt går så fort idag och yogan behövs för att skapa en motvikt till det, samtidigt som yogan stärker oss att stå emot det allt hårdare trycket.

ÅR 1: YOGAFÖRDJUPNING FÖR DIG
– Stabil start: asanas, kriyas, mudras och bandhas
– Yogisk anatomi – Divine Alignment
– Läran om kroppen – västerländsk anatomi
– Sadhana – ditt dagliga yogautövande
– Andas! Allt om pranayam och andningens anatomi
– Människan som energivarelse – dina chakras
– Djup närvaro i vardagen – kunskapen om meditation och ditt sinne
– Ljudets kraft – att skapa transformation med mantras

ÅR 2: CERTIFIERING TILL LÄRARE – PÅBYGGNADSÅRET
– Asanas – nu ur ett energimässigt perspektiv
– Terapeutisk yoga – yoga för våra olika fysiska och psykiska förutsättningar samt det terapeutiska samtalet
– Yogisk livsstil och filosofi – den yogiska människan
– Yogisk healing – det närvarande mötet och läkningen
– Ayurveda – förstå våra olika kroppstyper och element
– Lärarrollen – pedagogik och förhållningssätt
– Internationell certifiering – efter utförande av inlämningsuppgifter

MOTIVERANDE OCH INSPIRERANDE COACHNING

Vi följer din utveckling och är lyhörda för vad just du behöver för att fördjupa din relation till yogan och dig själv. Vi hjälper dig att navigera framåt för att du ska kunna åstadkomma de förändringar du önskar se i livet.

Med kundaliniyogans tekniker bjuder du in till djup och bestående transformation. Med stöd från oss lärare påbörjar du läkningen av din egen historia.

Coachningen sker regelbundet, både via webbaserade mötesforum och IRL.Här kan du läsa mer om, och ansöka, till utbildningen:

Jag som skriver heter Nina Åbrandt och bor i Kronoby, Österbotten. Jag är kundaliniyogalärare och arbetar som administratör på finländsk mark för Kundaliniyoga Institutet. Du är välkommen till mig på nina [at] kundaliniyogainstiutet.se om du undrar över något kring vår finlandssvenska sangat eller annars är nyfiken på institutets utbildningar, kurser och retreats.